Määritelmä:
Se on rahan tai minkä tahansa arvoesineen vedonlyöntiä, jonka tarkoituksena on voittaa toiminta, johon liittyy epävarma lopputulos (Winter et al., 2012).
Se on luonnostaan riskinottokäyttäytymistä ja siksi haitallista pelaajalle, hänen perheelleen, yhteisölleen ja yhteiskunnalle yleensä.

Uhkapelipelit:
Raaputusarvat
Ruletti / Noppa
Peliautomaatit
Korttipelit
Urheiluvedonlyönti
Eläinkilpailut
Eläintappelut
Epäviralliset pelit
Arpajaiset / numeropelit
Skin-vedonlyönti
Lootboxit
Onni- ja taitopelien eriyttäminen:

Onko pelaamisen osaaminen mahdollista? Todennäköisesti ei.
Uhkapelaaminen perustuu oletuksena onneen ja/tai sattumaan. Tietenkin on pelejä, joissa taitosi ja ymmärryksesi pelistä vaikuttavat mahdollisuuksiisi voittaa enemmän. Ihmiset mainitsevat usein pokerin tai shakin taitopelinä. Myös urheiluvedonlyönnissä jonkin asian tietäminen antaa sinulle suuremman mahdollisuuden olla oikeassa oletuksissasi.
Mutta jokaisen pelin lopputulos jätetään sattuman varaan, eikä mikään taito tai tietämys maailmassa muuta tätä tosiasiaa.
Ongelmana on, että on olemassa voimakas taipumus yliarvioida omaa osaamistaan ja aliarvioida todennäköisyyssääntöjä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että uhkapelaaminen perustuu oletuksena tuuriin/sattumaan.
Voiton todennäköisyys

Uhkapelien voittomahdollisuudet eivät aina ole selvät, koska operaattoreita ei useinkaan vaadita paljastamaan niitä tai he eivät ehkä noudata sääntöjä. Esimerkiksi peliautomaateissa todennäköisyys voittaa pääpalkinto voi vaihdella yhdestä 5 000: sta yhteen 34 miljoonaan (Investopedia). Loot boxien kohdalla harvinaisen tuotteen voittomahdollisuus voi olla jopa 0,0008% (noin 1/125 000), ja tyypillinen ostos maksaa noin 3 euroa (Xiao et al., 2023).
Miten rahapeliala tekee voittoa?
Oletko kuullut sanonnan ”talo voittaa aina”? Tämä heijastaa tapaa, jolla rahapelit ovat rakenteeltaan – kasinot ja muut rahapelioperaattorit on suunniteltu tekemään voittoa pitkällä aikavälillä riippumatta siitä, miten yksittäiset vedot pelaavat. Kasinon prosentuaalista etua kutsutaan ”talon eduksi”, ja se vaihtelee pelistä riippuen.
Esimerkki ”talon edusta”:
Otetaan rulettipeli, jossa pelaaja lyö vetoa yhdestä numerosta 38:sta. Voiton todennäköisyys on yksi 38:sta eli noin 2,63%. Jos pelaaja pelaa 38 kierrosta, hän voittaa keskimäärin yhden kerran ja häviää 37 kertaa. Mutta kasino sallii voiton todennäköisyyden vain tietyllä määrällä kierroksia, esimerkiksi 35 kierroksella 38 kierroksesta. Jäljellä olevat kierrokset on asetettu tappioiksi. Kasinon turvattu voitto (talon etu) voidaan laskea näin:
Odotettu arvo= −1 × 37½38 + 35 × 1½38 = −0,0526
Tämä tarkoittaa, että talon etu on 5,26%. Toisin sanoen, jokaista panostettua 100 dollaria kohden kasino varmistaa pitävänsä vähintään 5,26 dollaria pitkällä aikavälillä.
Miten tämä vaikuttaa pelaajiin?
Pohjimmiltaan, mitä enemmän pelaat, sitä todennäköisempää on, että kasino tekee voittoa, kun taas pelaaja kokee tappioita. Kertoimet ovat hieman kallistuneet operaattorin eduksi, mikä varmistaa, että he ansaitsevat rahaa ajan myötä riippumatta yksilön voitoista.