Uhkapelien haitat: E-learning-kurssi vanhemmille ja läheisille

0 of 13 lessons complete (0%)

2. Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää uhkapelaamisesta

Määritelmä: 

Se on rahan tai minkä tahansa arvoesineen vedonlyöntiä, jonka tarkoituksena on voittaa toiminta, johon liittyy epävarma lopputulos (Winter et al., 2012). 

Se on luonnostaan riskinottokäyttäytymistä ja siksi haitallista pelaajalle, hänen perheelleen, yhteisölleen ja yhteiskunnalle yleensä.  

Uhkapelipelit: 

Raaputusarvat  
Ruletti / Noppa  
Peliautomaatit  
Korttipelit  
Urheiluvedonlyönti  
Eläinkilpailut  
Eläintappelut  
Epäviralliset pelit  
Arpajaiset / numeropelit  
Skin-vedonlyönti 
Lootboxit

Onni- ja taitopelien eriyttäminen: 

Lähes kaikissa peleissä on onnen elementtejä, mutta toki on myös pelejä, joissa taitosi ja ymmärryksesi vaikuttavat voittomahdollisuuksiisi merkittävämmin. Esimerkiksi pokeria pidetään usein taitopelinä, samoin kuin shakkia. Myös urheiluvedonlyönnissä lajin tunteminen voi lisätä todennäköisyyttä tehdä oikeita arvioita. Kuitenkin jokaisen pelin lopputulos on lopulta sattumanvarainen, eikä mikään taito tai tieto maailmassa muuta tätä tosiasiaa.

Ongelmana on, että ihmisillä on taipumus yliarvioida omaa taitoaan ja aliarvioida todennäköisyyksien vaikutusta.

Yhteenvetona voidaan todeta, että rahapelaaminen perustuu aina lähtökohtaisesti onneen ja sattumaan.

Voiton todennäköisyys 

Uhkapelien voittomahdollisuudet eivät aina ole selvät, koska operaattoreita ei useinkaan vaadita paljastamaan niitä tai he eivät ehkä noudata sääntöjä. Esimerkiksi peliautomaateissa todennäköisyys voittaa pääpalkinto voi vaihdella yhdestä 5 000: sta yhteen 34 miljoonaan (Investopedia). Lootboxien kohdalla harvinaisen tuotteen voittomahdollisuus voi olla jopa 0,0008% (noin 1/125 000), ja tyypillinen ostos maksaa noin 3 euroa (Xiao et al., 2023). 

Miten rahapeliala hyötyy rahapeleistä: 

Oletko kuullut sanonnan  ”talo voittaa aina”? Uhkapeli on suunniteltu siten, että talo (eli kasinon omistajat) tuottavat aina voittoa riippumatta yksittäisistä onnistumisista ja voiton todennäköisyydestä. ”Talon edun” prosenttiosuus vaihtelee pelistä riippuen.  

Talon etu konkreettisemmassa esimerkissä: Jos pelaaja panostaa yhdelle (1) numerolle 38:sta, todennäköisyys, että pelaaja voittaa, annetaan esim. vain 35 kertaa pelaamisen jälkeen. Kun tämä lisätään 37-38 prosentin todennäköisyyteen, että pelaaja menettää panoksensa, odotettu arvo on: −1 × 3738 + 35 × 138 = −0.0526.  Talon etu (operaattorin suojattu marginaali) on siis 5,26%.  

Toisin sanoen operaattorit eivät anna pelkkää mahdollisuutta varmistaa tulojaan. Voittomahdollisuuksia manipuloidaan hieman siinä mielessä, että mitä enemmän peliä pelataan, sitä varmempi on käyttäjän voitto. Sitä vastoin mitä enemmän peliä pelataan, sitä varmempia ovat pelaajan tappiot.