Digipeleistä lyhyt matka hämärille nettikasinoille – nuoret altistuvat harhaanjohtavalle rahapelimarkkinoinnille suosituilla nettialustoilla
—
Nuoret altistuvat jatkuvasti rahapelisisällölle videopeleissä, suoratoistoalustoilla ja sosiaalisessa mediassa. Loot boxit, skin betting ja some-vaikuttajien mainostamat nettikasinot tekevät rahapelaamisesta osan digitaalista pelikulttuuria – usein ilman, että nuoret itse tunnistavat olevansa markkinoinnin kohteena.
Rahapelimarkkinointi kehittyy jatkuvasti ja löytää yhä uusia tapoja tavoittaa – myös nuoria. Kirkkaat kasinotyyliset minipelit videopeleissä ja sosiaalisen median vaikuttajien sponsoroimat kasinostreamit ovat vain jäävuoren huippu. Mainonta, e-urheiluvedonlyönti ja yhteistyöt suosittujen striimaajien kanssa tekevät rahapelaamisesta ”tavallista ajanvietettä” – vaikka todellisuudessa kyse on riskialttiista ja vahvasti koukuttavasta toiminnasta.
Gambling Free Feed -projekti pyrkii vahvistamaan nuorten tietoisuutta rahapelisisällöstä, jota he kohtaavat verkossa, ja rahapelaamiseen liittyvistä riskeistä ja haitoista. Tämä Erasmus+ -hanke saa rahoitusta Euroopan unionilta. Sospedin koordinoima hanke toteutetaan yhteistyössä neljän eurooppalaisen kumppanijärjestön kanssa: STANDO (Kypros), Pista Mágica (Portugali), FEJAR (Espanja) ja KENTHEA (Kypros).
Miksi nuoret ovat erityisen alttiita rahapelimainonnalle ja -haitoille?
Nuoruus on vaihe, jossa aivojen kehitys on vielä kesken erityisesti impulssikontrollin, päätöksenteon ja aivojen palkkiojärjestelmän osalta. Tämä tekee nuorista alttiimpia riskinotolle ja riippuvuuskäyttäytymisille, kuten rahapelaamiselle. Näiden biologisten tekijöiden lisäksi myös sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät vaikutteet altistavat nuoria rahapelaamiselle. Esimerkiksi kavereiden ja vertaisten käyttäytyminen ja ympärillä vallitseva rahapelikulttuuri voivat lisätä nuorten myönteistä suhtautumista rahapelaamiseen. Tämän vuoksi ennaltaehkäisevä työ, rahapelihaittojen tietoisuuden lisääminen, ja varhainen puuttuminen mahdollisiin ongelmiin ovat ensiarvoisen tärkeitä.
Uudet digitaaliset pelillistämisen muodot altistavat rahapelaamiselle
Loot boxit ja skin betting luovat peleihin rahapelaamista muistuttavia mekanismeja, joissa pelaajat voivat käyttää oikeaa rahaa avatakseen satunnaisia palkintoja tai lyödäkseen vetoa pelinsisäisillä esineillä. Nämä toiminnot luovat rahapelaamista muistuttavan kokemuksen, mutta niihin ei liity ikävalvontaa tai muuta sääntelyä. Striimausalustoilla, kuten Twitchissä tai Kick.comissa, vaikuttajat voivat mainostaa nettikasinoita jopa alaikäisille yleisöille. Lisäksi osa heistä pelaa markkinoitavia rahapelejä feikkirahalla, mikä luo vääristyneen kuvan pelaamisen riskeistä.
Rahapelialan markkinointitaktiikat ovat houkuttelevia ja harhaanjohtavia
Rahapeliyritykset hyödyntävät kasvasissa määrin vaikuttajamarkkinointia, sponsoroituja striimejä ja sosiaalisen median mainontaa. Näin ollen nuoret ja alaikäiset ovat vaarassa altistua rahapelimainonnalle erilaisissa digitaalisissa kanavissa. Tutkimukset osoittavat, että rahapelaamisen mainonta lisää nuorten myönteisiä asenteita rahapelaamista kohtaan ja voi johtaa pelikäyttäytymisen aloittamiseen. Erityisesti urheiluun ja e-urheiluun liittyvät sponsoroinnit luovat helposti mielikuvan siitä, että rahapelaaminen on osa kilpailuhenkistä (harmitonta) ajanvietettä.
Sääntelyn haasteet digitaalisessa ympäristössä
Rahapelilainsäädäntö on keskeinen työkalu rahapelihaittojen torjunnassa, mutta digitaalisessa ympäristössä se on usein askeleen jäljessä. Esimerkiksi loot boxit ja skin betting -alustat kiertävät usein perinteisen rahapelisääntelyn. Ikärajavalvonta on puutteellista ja toiminta tapahtuu usein viranomaisvalvonnan ulkopuolella. Esimerkiksi suositun Counter-Strike -pelin ympärille rakennetut kolmannet alustat mahdollistavat rahapanosten kaltaisen pelaamisen virtuaaliesineillä, joita voi ostaa oikealla rahalla.
Nuoria täytyy pyrkiä suojelemaan rahapelimarkkinoinnilta. Mainontaan liittyvät teemat nousevat Sospedin toiminnassa toistuvasti esiin ongelmallisesti pelaavien ja heidän läheistensä kohdalla. Mainonnalla on ollut merkittävä vaikutus pelaamisen aloittamiseen, lisääntymiseen, jatkumiseen ja retkahduksiin. Nuorten suojeleminen rahapelisisällöiltä edellyttää tarkasti mietityn lainsäädännön lisäksi nuorten käyttämien digitaalisten alustojen tuntemista, teknologiaa, kansainvälistä yhteistyötä ja rahapelihaittojen tunnettuuden edistämistä.
Katso Gambling Free Feed -hankkeessa tuotettu video siitä, kuinka rahapelaaminen ujuttautuu nuorten arkeen:
Tietoa Gambling Free Feed -projektista
Tämä artikkeli on tuotettu osana Gambling Free Feed -Erasmus+ -hanketta. Hanke lisää nuorten tietoisuutta rahapelaamiseen liittyvästä sisällöstä ja tukee vastuullista digitaalista käyttäytymistä.
Koordinaattorina toimii suomalainen Sosped-säätiö, ja mukana ovat kumppanijärjestöt STANDO (Kypros), Pista Mágica (Portugali), FEJAR (Espanja) ja KENTHEA (Kypros).