Sosped-säätiön lausunto arpajaislain muuttamisesta

Ajankohtaista, Pelirajaton, Rahapelit

Sosped-säätiön lausunto 5.2.2021 sisäministeriön pyynnöstä eduskunnalle arpajaislain muuttamisesta.

Laki on edennyt parempaan suuntaan, mutta muutoksia tulisi edelleen tehdä erityisesti markkinointia ja hajasijoittelua koskeviin pykäliin. Erityisen hienoa on, että tämän kertaisessa lakimuutosehdotuksessa on tartuttu Sosped-säätiön aikaisemman kierroksen ehdotukseen pakollisen tunnistautumisen laajentamisesta kaikkeen rahapelaamiseen.
Lisäksi uudistukset lakiin koskien mm. pelikieltoja ja maksuliikenteen rajoittamista ulkomaisille rahapeliyrityksille, kuten täsmennykset markkinointiin ja toimenpiteiden ulottamiseen myös esimerkiksi somevaikuttajiin, ovat välttämättömiä uudistuksia.

Vastuullisempaa markkinointia

Markkinoinnissa pitäisi kiinnittää nykyistä lakiehdotusta laajemmin huomiota vastuullisuuteen. Veikkauksen tulisi tarjota pelihaittatietoa markkinoinnin ja pelien yhteydessä sekä velvoittaa toteuttamaan valistusta rahapelien haitoista. Erityisen haitallisten pelien markkinointia (vedonlyönti ja totopelit) ei pitäisi sallia lainkaan nykyisen lakiehdotuksen mukaisesti. Huomiota tulisi kiinnittää myös markkinoinnin rajaamiseen sellaisissa arkiympäristöissä ja tapahtumissa, joissa suuri on alaikäisiä.

Hajasijoittelun purkamista tulee jatkaa

Sosped-säätiö huomauttaa, koska nykyiset rahapeliautomaattien sijoitteluihin tehdyt muutokset ovat tapahtuneet samanaikaisesti koronarajoitusten aikana, niin tilannetta on seurattava ja muutosten aikaansaamia vaikutuksia analysoitava uudestaan koronatilanteen mentyä ohi. Rahapeliautomaatteja pitäisi jatkuvasti vähentää ja siirtää niille varattuihin erityisiin tiloihin ja pelisaleihin. Lisäksi automaattien sijoitusperiaatteet pitää kirjata lakiin näkyväksi. Arkiympäristöihin hajasijoitelluista automaateista tulisi pitkällä aikavälillä luopua kokonaan.