—
Arviolta 8-12 prosentilla digipelaajista on jonkin asteisia ongelmia digipelaamisesta johtuen. Esa Illin Save and Quit? -dokumentissa peliongelman itse kokeneet kertovat, miltä digipeliongelma tuntuu ja miten se heijastuu muuhun elämään.
Mitä on ongelmallinen digipelaaminen? Esimerkiksi sitä, että pelaaminen aiheuttaa ongelmia opiskelussa, työssä ja ihmissuhteissa. Pelaaja saattaa laiminlyödä omia fyysisiä tarpeitaan pelatakseen. Osalla pelaajista digipelaaminen eskaloituu ongelmallisesta pakonomaiseksi, jolloin elämä alkaa pyöriä pelkästään pelaamisen ympärillä eikä pelaaja pysty rajoittamaan toimintaansa, vaikka haluaisi.
Digipelaaminen on tärkeä harrastus isolle joukolle ihmisiä, joista suurimmalla osalla pelaaminen pysyy kontrollissa. On kuitenkin tärkeää nostaa esiin myös niiden monien pelaajien kokemuksia, joiden elämässä digipelit ovat ottaneet vallan. Pakonomaisen pelaamisen kanssa kamppaillessa on todella helpottavaa tietää, että ei ole yksin digipeliongelman kanssa – monella muullakin on samankaltaisia kokemuksia.
”Alkoholi vie terveyden, rahapelit vie rahat, digipelit vie ajan”
Esa Illin ohjaamassa Save and Quit? -dokumentissa kohtaamme seitsemän erilaista pelaajaa. Kohtaamme nuoria, joiden elämässä digipelaaminen on ollut erityisen merkittävässä roolissa. Yhteistä heille on se, että digipelaaminen ja elämisen haasteet ovat kietoutuneet toinen toistaan ruokkivaksi ongelmavyyhdeksi, joka muutamien kohdalla on kuljettanut elämän lähes täydelliseen umpikujaan.
Save and Quit? -dokumentti rikkoo tärkeällä tavalla ongelmallisen digipelaamisen ympärillä olevaa hiljaisuutta. Dokumentin kautta digipeliongelman kanssa kamppaileva voi kokea vertaisuutta. Digipelaajien omat kokemukset ja käsitykset pelaamisesta ovat myös keskiössä, kun pyritään ymmärtämään ongelmallisen digipelaamisen ilmiötä.
Moni ongelmallisen digipelaamisen itse kokenut kokemusasiantuntija kokee, että asiasta ei puhuta tarpeeksi. Digipeliongelmasta puhuminen julkisesti on kuitenkin monen kokemusasiantuntijan mielestä vaikeaa, koska he pelkäävät saavansa paljon kritiikkiä, erityisesti intohimoisilta peliharrastajilta. Save and Quit? -dokumenttiin päädyttiin animoimaan yksi kokemustarinoista, sillä pelaaja ei halunnut kertoa tarinaansa omilla kasvoillaan.
”Pelaaminen on ollut mulle hienoin ja pahin asia elämässä.”
Mistä apua?
Tukea ongelman käsittelyyn on ollut vaikea löytää, koska ongelmallisen digipelaamisen ilmiöön on herätty Suomessa vasta viime vuosina. Sosped-säätiön Digipelirajaton-toiminnasta pelaajat saavat ammatillisesti tuettua vertaistukea toisilta pelaajilta ja tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta. Toimintaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä digipelaajien sekä ongelmallisesti pelanneiden nuorten aikuisten kanssa.
Digipelirajaton-toiminnassa mukana olevat kokemusasiantuntijat ja vertaisohjaajat ovat päässeet yli haastavasta elämänvaiheestaan ja omaan pelaamiseen on löytynyt kontrolli. Heitä yhdistää halu auttaa oman kokemuksensa kautta toisia, jotka haluavat vähentää, rajoittaa tai lopettaa digipelaamisen. Save and Quit? -dokumentissa kuullaan monen Digipelirajaton-kokemusasiantuntijan kokemuksia pelaamisesta. Dokumentissa haastatellaan myös Digipelirajaton-toiminnan suunnittelijaa Helmi Korhosta.
Save and Quit -dokumentin ensiesitys on Ylen Dokumenttiprojektissa 20.2.
Tästä linkistä pääset katsomaan dokumentin Yle Areenassa.